Pocit měsíce

Lidé jsou sami, protože staví zdi místo mostů.
(Joseph F. Newton)

středa 2. října 2013

Lyoness. Je to letadlo? - (4. díl - Ohlasy)

Předchozí díly:

  1. Lyoness. Je to letadlo? - základní popis dojmů z přednášky
  2. Lyoness. Je to letadlo? (2. díl) - vysvětlení pojmů
  3. Lyoness. Je to letadlo? (3.) - první ohlasy
  4. Lyoness. Je to letadlo? (4.) - Ohlasy a uzavření tématu - právě čtete

Úvodní slovo


Přiznávám, že takový ohlas na nejpůvodnější článek "Lyoness. Je to letadlo?" jsem nečekal. Můj blog zaznamenává desítku přístupů na libovolný článek, při určitých tématech i několik desítek přístupů, ale onen článek už ukazuje přístupy viditelně větší. Zdá se, že odpověď by nějaké osoby zajímala.

Problémem je, že já odpověď na otázku "je nebo není Lyoness letadlo" v původním příspěvku dát nechtěl, zvlášť, když byl příspěvek míněn jako subjektivní pocit člověka, který si chce vyslechnout přednášku, protože ho o to poprosil kamarád, který si nebyl jist. Vyslechl jsem si ji, zjistil přitom že vstoupit nechci protože mi něco matematicky nesedělo, doma to propočítal, hodil na blog, ať na to mohou kouknout i jiní. A požádal o reakce.

V prvních 30 dnech se mi scházely reakce, které mě upozorňovaly na nepřesnosti. Ty nepodstatné jsem opravoval hned (např. překlepy, nesouvislé věty) bez upozornění, ty dvě větší [aktuálně k 5. září 2012, kdy začínám připravovat/psát tento příspěvek] jsem uvodil červeným písmem.

Kamarád mezitím do Lyoness vstoupil...

Pokusil jsem se také sepsat vysvětlení pojmů, protože z reakcí přicházejících mezi 15. dnem od vydání článku "Lyoness. Je to letadlo?" do článku "Lyoness. Je to letadlo? (2. díl)" jsem usoudil, že trochu osvěty je potřeba a sepsal právě ono zmíněné pokračování a oproti prvnímu článku se v něm začal přiklánět k názoru, že tam něco problematického bude.

"Pane, jste lhář!"


Dalo se očekávat, že takováhle reakce přijde (viz komentáře původního postu Lyoness. Je to letadlo?) jenže z konkrétního postu v komentářích jsem se nedozvěděl, proč lžu a hlavně kde lžu. 

Prý, že jsem nepsal o stránce http://www.lyoness.net/CZ/news/detail/te-je-to-potvrzeno-na-lyoness-je-v-ka-d-m-p-pad-spolehnut-723.aspx ("Teď je to potvrzeno: Na Lyoness je v každém případě spolehnutí!") a o stránce s videi o Lyoness, kde se dá najít i něco o bohulibé činnosti nadace Lyoness. A že mám dávat větší pozor při přednášce a nehrabat se mobilu.

Když začnu odzadu, v mobilu jsem se hrabal právě a jen v okamžiku, kdy probíhala hra na city (abych se udržel a mé city nevzplanuly - vzpomeňte si na důvod, proč jsem tam šel!) a pak až o přestávce, jinak jsem se snažil vnímat. I když to chvílema nešlo...

K Lyoness nadaci jen tolik - žádný můj blogpost nebyl a nebude o nadaci. Mimo jiné proto, že si nepamatuji % z utržených peněz, které jdou z Lyonessu do nadace. Až pak bych mohl něco usoudit z webu "Lyoness TV", kde jsou ukázány mimo jiné prezentace nadace (s anglickým komentářem) a něco k tomu říci. Přesto ale alespoň odkážu na jeden článek z českého webu Lyoness o akci nadace a pak odkážu na slovenskou verzi tiskové zprávy o tomtéž.

Poslední odkaz do webu Lyoness mě zaujal nejvíce, protože o certifikacích něco málo vím. Když to vezmu odzadu, tak obrázek, že mám certifikaci na ISO 9001:2008, který nemá onen důležitý detail, tedy odkaz na konkrétní certifikát nebo alespoň nemá napsané ID certifikátu, pro mě nemá vypovídací hodnotu. Takže jsem začal hledat. 

Preambule české normy (= čti přejatá a přeložená norma ISO 9001:2008) s číslem ČSN EN ISO 9001 říká:
V této normě jsou specifikovány požadavky na systém managementu jakosti v případech, kdy organizace potřebuje prokázat svoji schopnost trvale poskytovat produkt, který splňuje požadavky zákazníka a příslušné požadavky předpisů a kdy má v úmyslu zvyšovat spokojenost zákazníka, a to efektivní aplikací systému, včetně procesů pro jeho neustálé zlepšování.

Šel jsem tedy přes web českého zastoupení firmy Qualityaustria, která tento certifikát mohla vystavovat, abych nakonec musel doběhnout na mezinárodní web Qualityaustria a tam si certifikát českého zastoupení Lyoness našel (respektive poznámku, že takový existuje a je platný). Certifikát má určitou omezenou platnost a musí se tedy prodlužovat - to říkám jen tak na okraj...

Nákupy prakticky - kartou, elektronicky

V prvním díle jsem psal o důchodcích nakupující 1x měsíčně potraviny a další věci v nějakém tom supermarketu a psal jsem to teoreticky. O prázdninách jsem měl možnost si nákupy prozkoušet prakticky.

V oděvech se prodavačka nejprve podivila, cože jí to ukazuje kolega za kartičku, ale velice rychle si uvědomila, že jí to paní vedoucí vysvětlovala a za pomoci návodu platbu udělala. Kolegovi pípla SMS z Lyonessu, že platba resp. její započtení proběhlo, vyřízeno bylo do 2 minut. Do měsíce byla platba započtena v obou přihrádkách vysvětlovaných v mém prvním postu. Zde tedy spokojenost.

Naučil jsem kolegu nakupovat i přes online obchody - koupil mi nějakou potřebnou drobnost v řádu stokorun, já mu ji zaplatil .. a ani po třech měsících není tato platba zaúčtována v žádné přihrádce, ale je v nějakém čekacím stavu, který znamená jediné - obchodník neposlal dohodnutou částku za slevu. Proč? Netuším - zjevně je částka moc malá.

Můj imaginární příklad č.4 z původního článku by ve zmiňovaném okresním městě stále nešel uskutečnit. (Zkoušeno na webu Lyoness na stránce "Hledání obchodníka")

Oproti stavu před několika měsíci ale přibylo institucí, které jsou ochotni používat digitální přenos z karty do svého pokladního systému přes terminál, takže můj příklad č.3 by šel vyřešit snadněji. Třeba nákupem nábytku, který zde v okresním městě od minula přibyl...

Nákupy prakticky - za kupony

[jak mi kamarád dodal, tak podávám] Situace u kuponů je taková, že pokud si je objednám přímo z Lyonessu, strhnou mi určitý poplatek, když si nechám poslat v kuponech malou částku. Objevují se však firmy, které mají poukázky různých firem zakoupeny a pak je pro Lyoness přeprodávají. Problém je, že může dojít tu a tam k nedostatku konkrétního kuponu do konkrétní firmy (jak jsem vysvětloval v prvním díle, v ruce na závěr nebudu mít kupon Lyonessu, nýbrž kupon konkrétní firmy, kde budu nakupovat a na tomto kuponu ani o Lyonessu nemusí být zmínka). Tato dočasná nedostupnost se objevuje i ve zprávách na webu Lyoness (srpen 2012 - OMV poukázky opět dostupné)

Co se (ne)povedlo

Tuto stať bych chtěl napsat až někdy za pár let, kdy bych zhodnotil, jak dopadlo povídání mého přednášejícího při střetu s realitou. V tuto chvíli se blíží k rozřešení odpověď na otázku: "Na podzim rozjedeme celostátní kampaň"... Jenže jestli ona už není rozřešena dávno :-(

Když se podíváte na kopii jedné obrazovky z diskuze ze serveru Poraďte.cz a zaměříte se horní na odstavec, kde mi zůstal hnědý flíček (vyhledával jsem totiž konkrétní slovo v poměrně obsáhlé diskuzi), konkrétně se zaměříte na datum, zjistíte, že už v roce 2009 se o tomto hovořilo.

Naopak v dolní části je vysvětleno, proč reklamní kampaň neproběhla už tenkrát...

Mě osobně právě toto chvastounství vadí a snižuje důvěryhodnost onoho přednášejícího, už od roku 2009 se řečené "na podzim bude kampaň" prostě nesplnilo, členové Lyoness či obchodní partneři si neuvědomují svoji chybu a svou větu nezměnili ani po třech letech na "pokud získáme dostatek klientů nyní, spustíme na podzim reklamní kampaň"

Úsměvná perlička: O tom, že na Slovensku reklamní kampaň proběhla a tamní "Lyoness Slovakia s.r.o" dokonce sponzoroval (slovenskou) Talentmánii svědčí mimo jiné zápis z jednání "RADY PRE VYSIELANIE A RETRANSMISIU" o tom, že televize Markýza porušila zákon o reklamě - špatně udělaný "produkt placement" s Lyoness Cash back card (http://www.rvr.sk//_cms/data/modules/download/RL_57_2011.pdf)

Odkazy jinam, reference Google

Odkazy poukazují na obdobné zkušenosti, co mám já s přednášejícími
Odkazy na další diskuze, stránky

Závěr

Podobně jako já byl označen za lháře, bez odkazu kde jsem lhal (a že tomu nerozumím) byl označen i jeden a ten samý pán v diskuzích pod kdejakým článkem k Lyonessu. V jedné z diskuzí píše:
Tak za 10 dnů mi nikdo v úvaze chybu nenašel. Jen mi dva řekli, že tomu nerozumím. Kde je ale chyba neřekli, což by člověk, který se dva dny školil, měl odhalit na první pohled. Nějaké "bonusové pozice" exponenciální růst potřeby zdrojů (peněz) systém zachránit nemohou. Takže tam asi chyba není. Systém pozic je klasické letadlo neboli pyramida a jednou mu musí dojít palivo.
Prostě a jednoduše: systém, kde se za KAŽDOU vloženou korunu dostane korun devět je nesmysl. A to Lyoness slibuje.
Také podává neúplné informace kde to jen jde. Např. přímá zpětná provize od Shellu je jen 0,5% a nepřímá 0,1%. Dá se to najít. Sportovním klubům, kterým se "dá" 50 karet zdarma se slibují statisíce ročně. Ovšem to je výpočet pro případ, že každá z těch 4 karet získá další 4 pod sebe. To je přímo od zástupce firmy po přímé otázce. Partnerem je např. Tesco - ale jen pro Tesco nákupní poukázky. To se lze dočíst v diskusích. Atd atd.
Když shrnu svůj názor: Získávání slev v systému Lyoness vidím jako dobrou věc (byť bychom se mohli bavit o penězích, které zůstanou uvnitř firmy jako provize, resp. o její výši), ale systém pozic není pro člověka, který se potácí na hranici bídy a měl by provést nějakou investici peněz a hlavně času. Třeba i jen na získání čtyř dalších lidiček, aby se dostal na "systémovou provizi", to prostě nějaká babička sama nedá. Tudíž na vnukovi je, aby sehnal zbylé tři lidi k sobě a další čtyři pro babičku... Dále jestli s Lyonessem získám ve svém oblíbeném obchodě slevu 1%, ale přímo se slevovou kartičkou obchodu získám 6%, pak logicky do Lyonessu nevstoupím, abych vydělával manažerům a dalším lidem "v pyramidě" Lyonessu peníze v poměru pět ku jedné. To je pro mě nevýhodné!!

Kolega to s Lyonessem zkouší, tak uvidím s čím přijde. Už se mu podařilo získat prvních 320 Kč z první přihrádky, tak uvidíme, co bude dál a co mi poví přesně za rok od své registrace...

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Rok už uplynul. Jak dopadl kolega?

Pelin řekl(a)...

Zdravím a omlouvám se za zpoždění odpovědi. Tak nějak jsem vyčkával, že z toho bude nějaký zápisek, ale obávám se, že z dnešní odpovědi na otázku: "Jak to vypadá s tebou a Lyoness?", jež zněla: "NESLAVNĚ" - fakt dlouhý příspěvek neudělám. A to jsem si ještě pro tu odpověď musel ke kamarádovi zajít :-)

Prostě a krásně: pomalinku popolejzá, ale nejsou to slibované zisky - největší zisky má z auta, kde je pro něj nejlepší poměr zaplacených peněz a "návratu" peněz Lyonessu. Např. přezouvání letních na zimní gumy a naopak, obé s drobným servisem - cena 350,- Kč a do Lyonness přiskočí 17,- Kč. Detaily kolem těch 17Kč jsem už nezjišťoval...